Welcome to my warehouse of thoughts and dreams.

Narozeniny blogu - 20. listopadu 2016

Layout made by me

Desert on emojidex 1.0.34 Night With Stars on Mozilla Firefox OS 2.5 Anchor on emojidex 1.0.34

Difficult roads often lead to beautiful destinations.


- Credits -
Fotky použity v layoutu/často v článcích: Pexels (free license)
Ikonky v layoutu: Flaticon (by Freepik)

'Don't break the chain' metoda

15. srpna 2018 v 1:30
V tomhle článku bych se s vámi chtěla podělit o jednu moc fajn motivační techniku pro zvýšení produktivity. Objevila jsem ji teprve nedávno a funguje parádně, přestože je celá věc super primitivní. Jedná se o 'Don't break the chain', aneb. 'Nepřerušte řetěz'. Jestli máte jako spousta lidí problémy s prokrastinací a 'leností', tak by vám tohle mohlo pomoct.



S technikou přišel komik Jerry Seinfeld a jednoduše řečeno spočívá v tom, že si zvolíte cíl, kterému se chcete věnovat každý den a zařídíte si pro něj kalendář. Nejlépe veliký nástěnný se všemi dny daného měsíce na jedné straně. Každý den po splnění aktivity (např. 20 min. cardio), vezmete fixu a označíte den velikým X. A takhle pokračujete den po dni, zatímco řetěz se vám krásně prodlužuje a motivuje vás, abyste nehodili ručník do ringu :)

Nástěnný kalendář je sice fajn v tom, že si ho můžete pověsit třeba do kuchyně nad ledničku a budete tak mít svůj řetěz neustále na očích, ale na druhou stranu je nepraktický, pokud chcete mít úkolů více. Přece si nebudete kupovat 10 kalendářů, že jo. To by bylo asi trochu na hlavu. Proto já osobně využívám online verzi. Don't break the chain. Stačí se jen zaregistrovat. Stránka má jak výhody, tak nevýhody. Kupříkladu se mi líbí, že můžete mít řetězů kolik chcete a u každého si nastavíte barvu a ukazuje vám to počet úspěšných dnů. Co mi vadí je absence oněch X. Políčka akorát zvýrazňujete danou barvou a něco mi říká, že Xka jsou efektivnější, přesto stránku doporučuji.




Online stránek pro tuto metodu existuje více. Joesgoals.com je jednou z variant. Zkoušela jsem ji jen krátce, ale jsem spokojená. Má o něco víc možností než 'Don't break the chain'. V tabulce pro nový cíl si nastavíte váhu jednotlivého úkolu, přidáte tagy, zvolíte, jestli je cíl pozitivní nebo negativní (zbavení se zlozvyku jako kouření). Dalé si zaškrtnete dny v týdnu, kdy se činnosti/úkolu chcete věnovat (to mi příjde jako bezvadná funkce), no a pak si ještě můžete připsat pár poznámek dle libosti.


Pak už si akorát vesele odfajkováváte. Další stránky tu vypisovat nebudu, protože je nemám odzkoušené, ale když trochu zagooglíte, tak vám pár návrhů určitě vyjede. Pídila jsem se po dobré offline verzi, ale bohužel jsem na nic kloudného nenarazila :( Ne každý má přistup k internetu každý den, takže je škoda, že nic jako 'solidní offline verze' není k dispozici. Stačí, aby vypadla elektřina/blblo internetové připojení a celý váš 'streak' v Don't break the chain je v háji. Proto asi pojistit papírovou verzí není na škodu. Když už jsme ale u toho, vlastně si vystačíte s obyčejným textovým dokumentem nebo Wordem. Můžete si zapisovat jen navyšující se čísla úspěšných dnů :)

Než jsem na tuto metodu narazila, vždycky jsem si řekla, že tentokrát už budu /číst/psát/cvičit denně/, ale pak to stejně po pár dnech šlo do kopru a vykašlala jsem se na to. Jistě to znáte. Vtipné je, že mě nikdy nenapadlo si to poctivě začít značit/odkřížkovávat. Je to primitivní a jednoduché, ale hrozně efektivní. Vizuálně vidět svůj 'úspěch' je jednoduše potěšující a konečně se mi díky tomu podařilo vydržet a každý den se o kousek posunout vpřed. Alespoň o kousíček. Po čase se všechny ty krůčky sečtou a najednou zjistíte, jak MOC jste se posunuli. Trocha úsilí každý den je lepší než hromada jednou za týden.

Člověk je tvor zvyků a každodenní zvyky ve značné míře ovlivňují život jedince. Na utvoření zvyku stačí zhruba 21 dní. Činnost se nakonec stane tak rutinní, že jí člověk dělá automaticky a bez větší námahy. Jako například, když si ráno čistíte zuby. Nepřemýšlíte o tom a prostě si je jdete vyčistit. Pozitivní/zdravé zvyky jsou proto klíčové. Nevím o lepší metodě, která by tvorbu zvyků tolik usnadnila.



- A little effort each day adds up quickly



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 niki-chan niki-chan | Web | 16. srpna 2018 v 7:08 | Reagovat

Vypadá to dobře, když máš celý řetěz, ale odfajfkovat si úkol se mi líbí víc.

2 Aya Aya | Web | 16. srpna 2018 v 15:16 | Reagovat

O tomto termínu slyším prvně, nicméně to sama praktikuji. :D A upřímně nikdy by mě nenapadlo to dávat do elektronické podoby - mám svůj vlastní estetický diář od Dolleru, kam si podobné blbosti, které se snažím dělat "denně" (třeba to cvičení :D), označovat podobným stylem. Teda ty křížky jsem kdysi tkay zkoušela do čtveratého kalendáře, ale ten nakonec vystřídal a vylepšil vedení diáře. Je fakt, že to mě to motivuje a mám radost, když to mám hotové, ale dělat něco denně mi nikdy nevydrželo ať už z velké únavy, nemoci nebo časové tísně. :D Asi to bude chtít ještě vytunit, nicméně velmi zajímavý článek, o tomhle jsem fakt ještě neslyšela! :D

3 Misaki Misaki | Web | 17. srpna 2018 v 15:04 | Reagovat

Zajímavé, myslím, že něco takového budu potřebovat na cvičení :D

4 Sayami Sayami | E-mail | Web | 17. srpna 2018 v 15:49 | Reagovat

No, to vôbec nie je zlý nápad, možno by som to skúsila. :)

5 beepinka beepinka | Web | 23. srpna 2018 v 14:25 | Reagovat

Já už jsem tuhle metodu zkoušela, ale nějak jsem u toho (klasicky) nezůstala :D...občas mi přijde, že mi fakt není pomoci a prokrastinace je moje druhé jméno. :-D Musím na sebe být prostě tvrdší! :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama