Buried (Pohřben za živa) - recenze

4. října 2018 v 23:38

Název: Pohřbený zaživa, Buried
Žánry: Drama, mysteriózní, thriller
Rok vydání, délka: 2010, 95 min
Režie: Rodrigo Cortés

Obsah:

170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí.(oficiální text distributora).

Můj názor:

Buried mě zaujal hned po přečtení popisu. Věděla jsem, že je to typ filmu pro mě. A opravdu: chlápek, co se probudí pohřbený v rakvi a má u sebe jen mobil a zapalovač. Brr, šílená představa. Zezačátku jsem napjatě čekala, co se z toho vyklube. Vyklubala se z toho celkem fajn podívaná: první polovinu filmu jsem se každou chvíli smála - jakoby se jednalo o komedii, nikoliv thriller. Telefonáty hl. hrdiny Paula (aneb. marné úsilí o to, aby mu někdo pomohl z oné šlamastiky) byly vtipné už jen díky Paulově záchvatům vzteku a nadávkám. Opravdu jsem mu fandila, aby z toho nakonec vyváznul. V jeho kůži by v tu chvíli nechtěl být nikdo.

Co je na filmu nejvíc zajímavé je fakt, že se děj odehravá jen v jedné jediné lokaci: stísněná, dřevěná rakev. Taktéž pouze jeden herec. Nepřišly na řadu ani žadné vzpomínky či vyhlednutí ven, což by se u takového filmu očekávalo. Tím pádem jsme se ani na chvíli nehnuli od Paula a úzkost nahánějící atmosféry. Paul nalezál naději, pak ji zase ztrácel.

Během sledování jsem se parkrát pozastavila nad logikou/uvěřitelností toho všeho, ale Buried je lepší sledovat jakožto 'prostě film' a moc nad tím nepřemýšlet. A i kdybych si (kromě pár vyjímek) Buried neužívala, stálo to za to kvůli parádnímu konci, po kterém jsem jen nevěřícně čučela a odmítala zpracovat, co se to vlastně stalo.

Trailer:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.